WYCIECZKA W RAMACH
PRZEDSIĘWZIĘCIA MINISTRA EDUKACJI I NAUKI PN. „POZNAJ POLSKĘ”

DN. 13 MAJA 2023R.

W dniu 13 maja 2023r. uczniowie klas 1-3 Szkoły Podstawowej im. L.A. Kaczyńskiego w Chełchach uczestniczyli w wycieczce dofinansowanej z przedsięwzięcia pod nazwą „Poznaj Polskę”.

W ramach wycieczki uczniowie odwiedzili Muzeum Sztuki Drukarskiej i Papiernictwa w Supraślu w którym poznali historię i tajniki powstawania papieru oraz druku, a także podziwiali dawne maszyny introligatorskie i poligraficzne. Pracownicy muzeum prezentowali zwiedzającym różnorodne techniki druku: miedzioryt, litografię czy druk offsetowy. Jedną z najciekawszych atrakcji było własnoręczne wykonanie kartki papieru wykorzystując sito, którym czerpie się zawiesinę, a następnie odsącza i suszy. Poza tym zwiedzający mogli odbić zakładki do książek lub wydrukować stronę wykorzystując replikę piętnastowiecznej prasy drukarskiej.

Kolejnym punktem naszej wycieczki był obiad w restauracji „5 Dębów”. W progu restauracji zostaliśmy serdecznie powitani przez jej właściciela. Zaprowadził nas do imponującej sali i wskazał miejsce przy dużych, okrągłych stołach. Zostaliśmy obsłużeni przez bardzo miłych kelnerów. Obiad był wyborny! A lody na deser – rewelacja!

Jurajski Park Dinozaurów oraz Farma Grzybów i Owadów. W tym miejscu zanurzyliśmy się w prehistorii. Prowadzeni przez przesympatycznego przewodnika weszliśmy na ścieżkę edukacyjną i doświadczaliśmy wszystkimi zmysłami rzeczywistości, jaka miliony lat temu była szarą codziennością każdego dinozaura. Spacer ścieżką edukacyjną powoduje nietuzinkowe doznania. Idąc wśród drzew i krzewów, co chwila napotykaliśmy na relikty przeszłości, które wciąż żyją. Tu wystaje zza krzaka spinozur, tam triceratops karmi swoje małe. Za drzewem słychać ryk tyranozaura, a na łące cearadaktyl podrywa się do lotu. Co krok, to coś nowego. Mogliśmy obejrzeć, przeczytać krótką ciekawostkę, zrobić zdjęcie. Farma Grzybów i Owadów, to ścieżka edukacyjno-przyrodnicza, przy której rozlokowano powiększone modele grzybów oraz modele owadów wzbogacone stosownymi opisami przyrodniczymi. Wizyta w tym miejscu była dla każdego z nas nie tylko niezapomnianym wrażeniem, ale także interesującą i przydatną plenerową lekcją biologii. Ponadto na terenie farmy w ramach jednego biletu mogliśmy skorzystać z różnorakich atrakcji, jak np. Labirynty, Giga szachy, Unihokej.

Ważnym i zarazem ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy był Białostocki Teatr Lalek. Spektakl rozpoczął się zaproszeniem do najmniejszej wioski na świecie, w której mieści się najmniejsza Zagródka na świecie, a tam? Cała masa wiejskich zwierzaczków, z których każde jest bardzo pożyteczne: Krowa daje mleko, Owca wełnę, Kura jajka, a Kogut budzi wszystkich co rano. I tylko jeden maleńki Piesek nie wie, co mógłby dać od siebie. Rozpoczyna się poszukiwanie, w którym razem z innymi widzami wyruszyliśmy na pomoc Karmelkowi. Karmelek to ciepła, pełna humoru opowieść o poszukiwaniu czegoś, co czyni nas potrzebnymi, czegoś, co moglibyśmy ofiarować naszym Najbliższym, a co – jak się wraz z naszym Karmelkiem dowiedzieliśmy – jest całkowicie niematerialne – przyjaźń. Spektakl miał charakter interaktywny. Ponadto był okraszony piękną muzyką i radosnymi piosenkami. Wielką niespodziankę sprawili nam aktorzy, którzy zorientowali się z zasłoniętej kurtyny, że po widowni krzątają się młodzi widzowie w celu zrobienia pamiątkowego zdjęcia. Rozsunęli kurtynę, oświetlili sceną, na którą nas zaprosili. Zrobiliśmy wspólne zdjęcie. Na zakończenie niektórzy uczestnicy wycieczki moli przytulić Karmelka, którego przyniesiono zza kulis. Wychodząc z teatru nasi widzowie stwierdzili, że są zachwyceni spektaklem i że się bardzo wzruszyli.

Wycieczka upłynęła w miłej i spokojnej atmosferze.