HARMONOGRAM OBCHODÓW
„ŚWIĘTA BŁĘKITNEJ WSTĄŻECZKI – NIE ZGADZAMY SIĘ NA PRZEMOC”
W ZESPOLE SZKÓŁ SAMORZĄDOWYCH W CHEŁCHACH
TERMIN OBCHODÓW: 25.02 – 29.02.2008r.
TYDZIEŃ POPRZEDZAJĄCY OBCHODY: 18 – 22.02.2008r.
1. Przygotowanie wstążeczek – odpowiedzialni wychowawcy klas 0 – III i IV – VI oraz uczniowie.
2. Lekcje wychowawcze – wprowadzenie w tematykę obchodów „Święta Błękitnej wstążeczki” w naszej szkole:
a) Poinformowanie uczniów o tym co mają przygotować na akcję: okrzyk, kontrakt klasowy, piosenkę o przyjaźni oraz zabawę integracyjną.
3. 21.02.2008r. godz. 14.30 – Rada Pedagogiczna szkoleniowa dla nauczycieli z wygłoszeniem referatu na temat: „Jak reagować w sytuacjach zachowań agresywnych na terenie szkoły” Osoby odpowiedzialne za przygotowanie referatu: Magdalena Kuczyńska i Cecylia Dawidejt. Anna Iwaszko- „Przyczyny zachowań agresywnych”
4. 22.02.2008r. - Przypomnienie symboliki „Błękitnej wstążeczki” i zasad jej noszenia (odpowiedzialni wychowawcy klas 0 –III i IV – VI ).
Zasady:
- Wszyscy otrzymują błękitną wstążeczkę.
- Zobowiązują się nosić ją przez cały tydzień.
- W przypadku ewidentnego łamania zasad – odebranie wstążeczki przez nauczycieli.
- Ponowne przyznanie błękitnej wstążeczki, po uprzednim wyjaśnieniu i widocznej poprawie zachowania.
5. Dostarczenie scenariuszy lekcji wychowawczych wychowawcom przez: Cecylię Dawidejt, Magdalenę Kuczyńską, Agnieszkę Jaszkowską.
6. Pozyskanie sponsorów na nagrody: Dyrektor szkoły, Cecylia Dawidejt, Magdalena Kuczyńska.
PROGRAM OBCHODÓW ŚWIĘTA BŁĘKITNEJ WSTĄŻECZKI
– NIE ZGADZAMY SIĘ NA PRZEMOC
25.02 – 29.02.2008r.
1. 25.02.2008r. – Dzień z wychowawcą:
a) rozdanie błękitnych wstążeczek i przypomnienie zasad ich noszenia,
b) wypracowanie zasad postępowania - naszych stanowisk wobec przemocy.
c) przeprowadzenie scenariusza zajęć przez wychowawców klas.
2. 26.02.2008r. – „Dzień Miłych Słówek” (polega na uruchomieniu poczty koleżeńskiej za pośrednictwem, której można będzie przesłać liściki zawierające miłe słówka dla kolegów, koleżanek, nauczycieli) – odpowiedzialni: SU
3. 28.02.2008r.
a) Lekcje wychowawcze z policjantem w klasach O –III - pogadanka na temat agresji.
b) Wybór Damy i Rycerza Szkoły.
4. Wydanie gazetki okolicznościowej przez koło dziennikarskie odpowiedzialni : Magdalena Piela, Alicja Podlaska.
5. Apel podsumowujący akcję – „Święta Błękitnej Wstążeczki”- 29.02.2008r.
Klasy I i III zaprezentują część artystyczną.
Każda klasa biorąca udział w akcji prezentuje okrzyk, odczytuje zawarte kontrakty klasowe i prezentuje przygotowaną piosenkę oraz zabawę integracyjną.
Scenariusz zajęć dla klas O- III do przeprowadzenia w ramach obchodów „Święta Błękitnej Wstążeczki” w Zespole Szkół Samorządowych w Chechłach.
TEMAT: Agresja – na czym polega to zjawisko i jak z nim walczyć?
CELE ZAJĘĆ:
- określanie uczuć i emocji związanych z konkretną sytuacją (radość, strach, smutek, zdziwienie),
- wyróżnianie i nazywanie uczuć osób będących świadkami bójki: agresor, obserwator, ofiara,
- osiągnięcie przez uczniów umiejętności rozróżniania zachowań agresywnych,
- poznanie różnych sposobów radzenia sobie w sytuacjach związanych z przemocą.
FORMY PRACY:
- zbiorowa,
- grupowa,
- indywidualna.
METODY:
- rozmowa,
- metoda aktywizująca „Karta kołowa”.
POMOCE:
- karty mimiczne,
- szary papier,
- kolorowe pisaki,
- „Karta kołowa”
CZAS ZAJĘĆ: 45 min.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Nazywanie uczuć.
· Swobodne wypowiedzi dzieci na temat uczuć jakie przeżywają i próby ich nazwania.
· Wykonanie „kart mimicznych” przedstawiających następujące uczucia – smutek, radość, złość, zdziwienie;
- uczniowie otrzymują kontury twarzy, dobierają i naklejają na nich odpowiednie usta i oczy, które wyrażają dane uczucia.
· Prowadzący czyta zdania opisujące różne sytuacje, zadaniem dzieci jest pokazanie karty z rysunkiem twarzy wyrażającej, jak czułby się w konkretnych sytuacjach np.
- słyszę dzwonek na przerwę,
- kolega popsuł moją ulubioną zabawkę,
- koledzy biją się na korytarzu,
- idę do kina,
- brat przeszkadza mi w zabawie,
- jestem sama w ciemnym pokoju,
Można dodawać przykłady innych sytuacji (może dzieci będą miały własne propozycje). Zwracamy uwagę, jak dzieci przeżywają dane sytuacje – uczucia mogą się różnić.
2. Zaprezentowanie dzieciom ilustracji „Bójka”
· omówienie ilustracji (zwrócenie uwagi na mimikę i postawę ciała bohaterów) – po czym poznamy, że to bójka, a nie zabawa?
· nazywanie uczuć poszczególnych bohaterów,
· podział klasy na dwa zespoły (np. kolorami),
- pierwsza grupa to agresor,
- druga grupa to obserwator.
· obie grupy otrzymują sylwety wycięte z szarego papieru; ich zadaniem jest nazwanie i wypisanie (na sylwetach) uczuć, jakie towarzyszą tym osobom w trakcie bójki,
· zaprezentowanie i omówienie wykonanych prac.
3. Rozmowa na temat „Co zrobić, aby takich sytuacji było jak najmniej?” – „Karta kołowa”
· Przedstawienie problemu, nad którym będą pracowali uczniowie: Jak uniknąć zachowań agresywnych?
· Podział klasy na kilka zespołów, rozdanie kart kołowych z pytaniami:
- z jakimi rodzajami zachowań agresywnych spotykasz się w szkole? (Krok I )
- jakie są tego przyczyny? ( Krok II )
- jakie macie pomysły na rozwiązanie tego problemu?( Krok III )
- co można zrobić, aby uniknąć takich zachowań? ( Krok IV )
· Po krótkim zastanowieniu się grupy wpisują w poszczególne ćwiartki odpowiedzi na postawione pytania.
· Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują:
- istniejące zachowania agresywne w szkole,
- czynniki podtrzymujące te zachowania,
- pomysły na rozwiązanie podanego problemu,
- wybór pomysłów możliwych do realizacji.
4. Podsumowanie zajęć.