HARMONOGRAM OBCHODÓW

„ŚWIĘTA BŁĘKITNEJ WSTĄŻECZKI – NIE ZGADZAMY SIĘ NA PRZEMOC”

W ZESPOLE SZKÓŁ SAMORZĄDOWYCH W CHEŁCHACH

TERMIN  OBCHODÓW: 25.02 – 29.02.2008r.

 

TYDZIEŃ POPRZEDZAJĄCY OBCHODY: 18 – 22.02.2008r.

 

1. Przygotowanie wstążeczek – odpowiedzialni wychowawcy klas 0 – III i IV – VI oraz uczniowie.

2. Lekcje wychowawcze – wprowadzenie w tematykę obchodów „Święta Błękitnej wstążeczki” w naszej szkole:

a) Poinformowanie uczniów o tym co mają przygotować na akcję: okrzyk, kontrakt klasowy, piosenkę o przyjaźni oraz zabawę integracyjną.

3. 21.02.2008r. godz. 14.30 – Rada Pedagogiczna szkoleniowa dla nauczycieli z wygłoszeniem referatu na temat: „Jak reagować w sytuacjach zachowań agresywnych na terenie szkoły” Osoby odpowiedzialne za przygotowanie referatu: Magdalena Kuczyńska i Cecylia Dawidejt. Anna Iwaszko- „Przyczyny zachowań agresywnych”

4. 22.02.2008r. - Przypomnienie symboliki „Błękitnej wstążeczki” i zasad jej noszenia (odpowiedzialni wychowawcy klas 0 –III i IV – VI ).

Zasady:

     - Wszyscy otrzymują błękitną wstążeczkę.

     - Zobowiązują się nosić ją przez cały tydzień.

     - W przypadku ewidentnego łamania zasad – odebranie wstążeczki przez nauczycieli.

     - Ponowne przyznanie błękitnej wstążeczki, po uprzednim wyjaśnieniu i widocznej poprawie zachowania.

5. Dostarczenie scenariuszy lekcji wychowawczych wychowawcom przez: Cecylię Dawidejt, Magdalenę Kuczyńską, Agnieszkę Jaszkowską.

6. Pozyskanie sponsorów na nagrody: Dyrektor szkoły, Cecylia Dawidejt, Magdalena Kuczyńska.

                                                              

PROGRAM OBCHODÓW ŚWIĘTA BŁĘKITNEJ WSTĄŻECZKI – NIE ZGADZAMY SIĘ NA PRZEMOC
25.02 – 29.02.2008r.

 

1.  25.02.2008r. – Dzień z wychowawcą:

a) rozdanie błękitnych wstążeczek i przypomnienie zasad ich noszenia,

b) wypracowanie zasad postępowania -   naszych stanowisk wobec przemocy.

c) przeprowadzenie scenariusza zajęć przez wychowawców klas.

2. 26.02.2008r. „Dzień Miłych Słówek” (polega na uruchomieniu poczty koleżeńskiej za pośrednictwem, której można będzie przesłać liściki zawierające miłe słówka dla kolegów, koleżanek, nauczycieli) – odpowiedzialni: SU

3.   28.02.2008r.

a) Lekcje wychowawcze z policjantem w klasach O –III  - pogadanka na temat agresji.

b) Wybór Damy i Rycerza Szkoły.

4. Wydanie gazetki okolicznościowej przez koło dziennikarskie odpowiedzialni : Magdalena Piela, Alicja Podlaska.

5. Apel podsumowujący akcję – „Święta Błękitnej Wstążeczki”- 29.02.2008r.

Klasy I i III zaprezentują część artystyczną.

Każda klasa biorąca udział w akcji prezentuje okrzyk, odczytuje zawarte kontrakty klasowe i prezentuje przygotowaną piosenkę oraz zabawę integracyjną.

Scenariusz zajęć dla klas O- III do przeprowadzenia w ramach obchodów „Święta Błękitnej Wstążeczki” w Zespole Szkół Samorządowych w Chechłach.

 TEMAT: Agresja – na czym polega to zjawisko i jak z nim walczyć?

CELE ZAJĘĆ:

- określanie uczuć i emocji związanych z konkretną sytuacją (radość, strach, smutek, zdziwienie),

- wyróżnianie i nazywanie uczuć osób będących świadkami bójki: agresor, obserwator, ofiara,

- osiągnięcie przez uczniów umiejętności rozróżniania zachowań agresywnych,

- poznanie różnych sposobów radzenia sobie w sytuacjach związanych z przemocą.

 

FORMY PRACY:

 - zbiorowa,

 - grupowa,

 - indywidualna.

 METODY:

 - rozmowa,

 - metoda aktywizująca „Karta kołowa”.

POMOCE:

 - karty mimiczne,

 - szary papier,

 - kolorowe pisaki,

 - „Karta kołowa”

CZAS ZAJĘĆ: 45 min.

PRZEBIEG  ZAJĘĆ:

1.    Nazywanie uczuć.

· Swobodne wypowiedzi dzieci na temat uczuć jakie przeżywają i próby ich nazwania.

· Wykonanie „kart mimicznych” przedstawiających następujące uczucia – smutek, radość, złość, zdziwienie;

- uczniowie otrzymują kontury twarzy, dobierają i naklejają na nich odpowiednie usta i oczy, które wyrażają dane uczucia.

· Prowadzący czyta zdania opisujące różne sytuacje, zadaniem dzieci jest pokazanie karty z rysunkiem twarzy wyrażającej, jak czułby się w konkretnych sytuacjach np.

- słyszę dzwonek na przerwę,

- kolega popsuł moją ulubioną zabawkę,

- koledzy biją się na korytarzu,

- idę do kina,

- brat przeszkadza mi w zabawie,

- jestem sama w ciemnym pokoju,

Można dodawać przykłady innych sytuacji (może dzieci będą miały własne propozycje). Zwracamy uwagę, jak dzieci przeżywają dane sytuacje – uczucia mogą się różnić.

2.     Zaprezentowanie dzieciom ilustracji „Bójka”

·   omówienie ilustracji (zwrócenie uwagi na mimikę i postawę ciała bohaterów) – po czym poznamy, że to bójka, a nie zabawa?

·   nazywanie uczuć poszczególnych bohaterów,

·   podział klasy na dwa zespoły (np. kolorami),

   - pierwsza grupa to agresor,

 - druga grupa to obserwator.

·   obie grupy otrzymują sylwety wycięte z szarego papieru; ich zadaniem jest nazwanie i wypisanie (na sylwetach) uczuć, jakie towarzyszą tym osobom w trakcie bójki,

·   zaprezentowanie i omówienie wykonanych prac.

 3.    Rozmowa na temat „Co zrobić, aby takich sytuacji było jak najmniej?” – „Karta kołowa”

·   Przedstawienie problemu, nad którym będą pracowali uczniowie: Jak uniknąć zachowań agresywnych?

·   Podział klasy na kilka zespołów, rozdanie kart kołowych z pytaniami:

- z jakimi rodzajami zachowań agresywnych spotykasz się w szkole? (Krok I )

- jakie są tego przyczyny? ( Krok II )

- jakie macie pomysły na rozwiązanie tego problemu?( Krok III )

- co można zrobić, aby uniknąć takich zachowań? ( Krok IV )

·   Po krótkim zastanowieniu się grupy wpisują w poszczególne ćwiartki odpowiedzi na postawione pytania.

·   Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują:

- istniejące zachowania agresywne w szkole,

- czynniki podtrzymujące te zachowania,

- pomysły na rozwiązanie podanego problemu,

- wybór pomysłów możliwych do realizacji.

4.    Podsumowanie zajęć.

wstecz